Piesakies abonementam un lasi gandrīz visas mūsu grāmatas tiešsaistē tikai par 3 eur mēnesī!

Kolkas bākas saliņa

Dace Alsberga

Kolkas bākas saliņa – vieta, ko apskatīt var tikai retumis. Tāpēc jo interesantāk aplūkot 1935. gadā veikto nostiprināšanas darbu projektus no Latvijas Valsts vēstures arhīva. Projektēšanas darbus vadījis Jūrniecības departamenta vecākais inženieris Harijs Cakovskis. 1935. gada vasarā  pabeidza Kolkas bākas saliņas remonta un atjaunošanas darbus.

Harijs Valters Fēlikss Cakovskis
Harijs Valters Fēlikss Cakovskis

Harijs Valters Fēlikss Cakovskis

dzimis 1886. gada 30. decembrī / 1887. gada 11. janvārī Libes muižas krodzinieka un tirgotāja Jūliusa Voldemāra un Johannas (dz. Linde) ģimenē. Libes muiža (vai Biksēres muiža šodien) atrodas Madonas novada Sarkaņu pagasta Biksērē. Mācījies un beidzis 1906. gadā Rīgas pilsētas Reālskolas sešas klases un papildklasi. Tanī pat gadā iestājās Rīgas politehniskā institūta inženieru fakultātē, studijas nebeidza. Sākoties Pirmajam pasaules karam, 1914. gadā viņu iesauca Krievijas armijā un kā artilērijas rezerves virsnieku nosūtīja uz Varšavas fronti, vēlāk Austrijas fronti. 1919. gadā, atgriezies dzimtenē, H. Cakovskis pabeidza studijas politehniskajā institūtā, brīvprātīgi iestājās Latvijas armijā, piedalījās neatkarības cīņās.

1920. gadā iestājās Ostu būvju virsvaldes dienestā par inženieri. Pēc gada virsvaldi likvidēja, bet H. Cakovski pārcēla uz Jūrniecības departamentu. No 1924. g. viņš tur strādāja par vecāko inženieri. Ar 1926. gada 12. janvāra Ministru kabineta lēmumu piešķīra būvinženiera aroda tiesības. Inženiera darba lauks bija zvejniecības ostu un bāku projektēšana un izbūve.  Kopā ar citiem inženieriem un būvniekiem  risināja profesionālos jautājumus Latvijas Būvinženieru biedrībā.  Par nopelniem apbalvots ar Triju Zvaigžņu ordeni (5. šķira) 1928. gada novembrī.

Mūspusē inženieris Cakovskis zināms kā 1934. gada septembrī pabeigtās Miķeļbākas 55 metrus augstā torņa jaunbūves, kas projektēts viņa vadībā un uzraudzībā. 1927. gada februārī sākās Mērsraga ostas izbūve, arī to projektējis un uzraudzījis ( darbus pabeidza pilnībā 1935. gada vasarā). Arī Kaltenes (pabeidza 1936. g.) un Rojas (1935. g.). Par bākas saliņas nostiprināšanu “Talsu Balss” 1935. gada 19. jūlija numurs rakstīja: “Šovasar nobeidz arī Kolkasraga bākas nostiprināšanu. Šī bāka, novietota uz saliņas atklātā jūrā, līdz šim bija aizsargāta ar 50 gadu atpakaļ būvētu 8 stūrainu pāļu sienu, nostiprinātu akmeņiem kas jau sabrukusi. Līdzšinējos gados atjaunoja 7 molus un šovasar pabeidza 8 sienu celšanu, izveidojot no veciem un jauniem materiāliem izturīgu akmeņu mūru sienu. Nostiprināšanas darbi izmaksājuši ap 120 000 Ls. Uzlabojot bākas kalpotāju stāvokli, šovasar uz bākas saliņas ceļ vēl jaunu 1 stāvu mūra dzīvojamo ēku kalpotāju mitekļiem.”

Diemžēl 1937. gada 16. jūlijā pēc grūtas operācijas Jūrniecības departamenta vecākais inženieris Harijs Cakovskis mira. Apglabāts Meža kapos.
(LVVA_7175_1_1686; Album academicum des Polytechnikums zu Riga, 1862-1912, (1912); Jūrnieks Nr. 8, 1937. 1. 08, 302. lpp., u.c.)

Izmantošana bez atsauces uz autori/autoru vai biedrības “A. Pelēča lasītava” mājas lapu, nav atļauta!

Kolkas raga bākas saliņa
Kolkas rags

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

© Biedrība “Aleksandra Pelēča lasītava”. Visas tiesības rezervētas. Izmantošana bez atsauces uz autoriem vai biedrību “Aleksandra Pelēča lasītava” nav atļauta!