Piesakies abonementam un lasi gandrīz visas mūsu grāmatas tiešsaistē tikai par 3 eur mēnesī!

Strandējuši Rojā

Roja
Talsu fotogrāfs Eižens Kumbergs 17. decembrī bija Rojā, iemūžinot kuģu bojāeju.

1913. gada 16. decembrī  Baltijas jūrā plosījās vētra.

Ar lielām grūtībām divi piekrastes tvaikoņi „Karlsborg”, kas uzturēja pasažieru satiksmi maršrutā Rīga-Kolka jau otro sezonu, un „Kurzemnieks” (Kursemneeks), kas to pašu maršrutu kuģot uzsāka tikai vasaras sākumā, meklēdami glābiņu, sasniedza Rojas ostu. Patveroties aiz viļņlauža, tie nokļuva lamatās. Vētrai pieņemoties un pazeminoties gaisa temperatūrai, bangas pārvērtās ledus lietū. Kuģi lēnām apledoja. Jūrmalā izveidojusies vižņu kārta neļāva nokāpt krastā, iesprostojot pasažierus un apkalpi kuģos.

Naktī uz 17. decembri „Karlsborg” signalizēja, lai palīdz. No „Kurzemnieka” klāja nolaida laivu, un divi vīri steidzās cietušajiem palīgā. Nakts pagāja glābšanas darbos. Izglāba gan pasažierus, gan apkalpi. Viens no glābējiem, „Kurzemnieka” bocmanis T. Zaks (Sacks) tomēr gāja bojā. Izglābtos pārvietoja drošībā uz „Kurzemnieka” klāja. Vēlāk avīzēs parādījās maldīga ziņa, ka bojā gājušais bijis „Kurzemnieka” stūrmanis Andrejs Purviņš.

Vētra visas dienas garumā nemazinājās, palīdzēt no krasta nevarēja. Pievakarē drāma turpinājās. Pārtrūka „Kurzemnieka” enkurķēde. No milzīgās ledus masas kuģis sasvērās. Kapteinis pavēlēja braukt krastā, bet stūres iekārta vairs nedarbojas, un ledus tonnas dažu desmitu minūšu laikā  kuģi sagāza uz sāniem. 18 pasažieriem un 9 apkalpes locekļiem neatlika nekas cits kā vien visu nakti lūgt Dievu, cerēt un gaidīt glābējus rītausmā.

Rojas ostas pārvaldnieks 18. decembra rītā sāka organizēt glābšanas darbus. No krastmalā sakrautajiem dēļiem, ignorējot kokmateriālu īpašnieku protestus, pāri sniega putrai izbūvēja laipas. Atbilstošu laivu nācās izkarot no vietējiem zvejniekiem. Veiksmīgi organizējot glābšanas darbus, izglāba 27 cilvēkus. Starp izglābtajiem bija arī „Karlsborg” kapteinis, Ventspils jūrskolu beigušais P. Fišers.

Epiloga vietā.

Kuģi rudens vētrās pārvēršas par vrakiem. Tā kā „Karlsborg” un Kurzemnieks bija apdrošināti, tad kuģu īpašnieki fabrikants Guike un brāļu Kross firma saņēma kompensācijas. Kuģus vairs neatjaunoja.

Aldis Denčiks

Roja, Karlsborg
„Karlsborg” vraks. Priekšplānā divmastu gafelšonera „Dzimtene” (1906) paliekas.
Roja, Karlsborg, Latvija
„Karlsborg”. Rojas zvejniecības muzeja krājumos.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *